Poranny krąg

Jedną z metod, którymi pracujemy w naszym przedszkolu jest Metoda Porannego Kręgu. Polega ona na polisensorycznym poznawaniu świata. Opieramy się więc na każdym ze zmysłów. Poranny Krąg podzielony jest według pór roku. Każdej z nich odpowiadają inne kolory, żywioły, zapachy, instrumenty:
 Wiośnie towarzyszy kolor zielony, olejek cytrynowy, smak cytryny, żywiołem jest ziemia, instrumentem natomiast bębenek,
 Lato kojarzy się z kolorem czerwonym, zapachem różanym, smakiem konfitury z wiśni, żywiołem jest ogień, instrumentem grzechotka,
 Jesień wiąże się z kolorem żółtym, zapachem lawendy, smakiem miodu bądź kremu orzechowego, żywiołem jest powietrze, instrumentem dzwonki rurowe,
 Zima to kolor biały bądź niebieski, zapach i smak mięty, woda jako żywioł oraz trójkąt jako instrument,

Jak wyglądają zajęcia prowadzone Metodą Porannego Kręgu?
Każde zajęcia rozpoczynamy od ustalenia planu dnia. Dzieci przyczepiają na tablicy aktywności PCSy (symbole obrazkowe) oznaczające konkretne czynności, jakie mamy do wykonania w ciągu dnia. Pozwala to na poczucie bezpieczeństwa i przewidywalność, dzieci są w stanie kontrolować, co będą w danym dniu robić. Po ustaleniu planu dnia witamy się piosenką „Witaj …., witaj …. Jak się masz, jak się masz. Wszyscy Cię witamy, wszyscy Cię witamy, bądź wśród nas, bądź wśród nas”, wystukując przy tym rytm dłońmi. Poranny Krąg rozpoczynamy od pokazania dzieciom domku (w którym będziemy umieszczać świeczkę), sprawdzenie czy jest ciepły, zimny, jasny bądź ciemny. Zapalamy świeczkę, zadaniem dziecka jest wodzenie za nią wzrokiem, gdy nauczyciel ją unosi mówiąc „Świeczka jest wysoko i nisko, daleko i blisko, następnie „Świeć się świeczko jasno świeć zaraz … zgasi cię” – dziecko ma za zadanie zdmuchnąć świeczkę. Gdy wszyscy wykonają tą czynność nauczyciel zapala świeczkę i wkłada ją do domku. Następnie bierzemy olejek zapachowy i rozcieramy go na rączkach dziecka powtarzając „Olejek, olejek już wędruje, w rączkach ……. się znajduje. O jak przyjemnie, o jak miło w rączkach ………się zrobiło”. Zabawa paluszkowa: „Rodzinka”. Nauczyciel chwyta kolejno paluszki dzieci śpiewając przy tym – „Ten paluszek to jest dziadziuś, a obok babunia, ten największy to jest tatuś, a obok mamunia, a to jest dziecinka mała, i to…….. rączka cała”. Witanie buzi – nauczyciel trzyma lusterko przed dzieckiem, wskazuje kolejno i mówi : „Tu jest czoło do głaskania, oczy do patrzenia, nosek do wąchania, to jest buzia do mówienia, a tu buzia do jedzenia, tu są uszy do słuchania”. Kiedy wszystkie części ciała zostały przywitane, nauczyciel bierze chustę i faluje nią wokół dzieci, mówiąc „Dmucha wietrzyk dmucha, wraz z tym wiatrem chusta leci, zaraz schowa któreś z dzieci”, po czym zakrywa nią kolejne osoby, które muszą samodzielnie ją ściągnąć. Gra na instrumencie jest kolejnym etapem metody. Nauczyciel trzymając i grając na instrumencie prosi dzieci, aby przywitały się w ten sam sposób „Mam bębenek mam, na bębenku gram, jeśli jesteś……… z nami zagraj pięknie nam”. W dalszej części sprawdzamy obecność. Dzieci wybierają swój znaczek, zdjęcie oraz tabliczkę ze swoim imieniem, którą następnie poprawiają palcem po śladzie. Tabliczki są wykonane z tektury falistej, co dodatkowo stymuluje zmysł dotyku. Następnie sprawdzamy dzień tygodnia. Nauczyciel pokazuje tabliczki, które dzieci również poprawiają, po czym układają w kolejności wszystkie dni tygodnia a obok nich odpowiadające im cyfry. Ostatnią czynnością jest ustalenie pogody. Dzieci wybierają spośród dwóch obrazków ten, który przedstawia pogodę danego dnia. Poranny Krąg kończy się zgaszeniem świeczki w domku i przystąpieniem do zajęć programowych.